Läst 2394 ggr
Cindy S
10/28/14, 12:20 AM

Lucy (2014): En recension

Scarlett Johansson spelade "superhjälte" i denna actionrulle. Hon spelar en kvinna som lever i Taiwan som har oturen nog att ofrivilligt bli en knarkmula, som sedan får i sig själva knarket och blir till en supermänniska. I detta fall någon som får ökad och komplett tillgång till sin hjärna och kan påverka sitt sinne och kropp, likväl andra personer och deras omgivning.

Recension

Det lätt ju rätt så intressant, och trailern lovade mycket, jag kommer nog inte se om filmen. De som klagade på att det är rasistiskt hur det bara är asiaterna som är "onda" har nog rätt. Om asiater säger att de känner sig förolämpade över hur asiater om igen visas som skurkarna på film så är det något jag som vit inte ska säga emot. Jag vet ju själv hur det känns när man tvingas se kvinnor spela stereotyper på film.

Lucys sidekick

På tal om stereotyper; i den här filmen får Johansson en manlig sidekick som faktiskt spelar den kvinnliga stereotypa följeslagaren. Han följer Lucy blint, blir kysst av henne, beundrar henne och verkar inte bry sig nämnvärt om de oskyldiga som en känslokall Lucy skadar. Han är tvådimensionell nog att jag inte ens säkert vet om hans namn har nämnts i filmen.

Nja, försök igen

Det känns som om filmen bara når halvvägs, för när Lucy började sluta bry sig om människor så slutade jag bry mig om henne som människa. Vi ser att hon inte är helt känslokall, men jag hade svårt att känna empati för henne efter ett tag. Det var en bra start, en driven handling, karaktärer man kunde gilla och hata, men sedan handlade resten av filmen om något jag inte kunde bry mig om. Jag kunde inte njuta av actionscenerna heller, för Lucy vann väldigt lätt.

Scarlett Johansson

Men, det är inte en dålig film. För att vara en actionrulle var den bra, men jag har ju sett Johansson i toppenfilmer och förväntar mig väldigt mycket. Lucy är inte skriven som Black Widow inte, men Johansson gör bra ifrån sig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Twiggys]
10/28/14, 7:10 PM
#1

De var väl nån maffia som asiaterna var med i? Inte fan är det rasistiskt! Lika litet som som det är att Sopranos skulle vara rasistiskt mot italienare.. Herregud vissa ser rasister överallt, fattas väl bara att ngn mupp skriker nått om vildarna i the vikings ….men näääääää, jag tar tillbaka det senare…det är ju vita skådisar i the vikings. Då blir det ju knappast rasistiskt. Skärpning ! Blir fan trött!

[Jens]
10/28/14, 7:20 PM
#2

Tyckte nog samma sak. Jag var så förväntansfull efter att ha sett trailern så många ggr och Luc Besson är en av mina största favoriter (synd att han inte nämndes i recensionen eller kanske inte ). Luc Besson har gjort så många filmer och denna var en av de sämsta han har gjort enligt mig själv.

Cindy S
10/28/14, 7:27 PM
#3

#1 Den tonen är aggressiv och onödig. Du kunde ha framfört din kritik konstruktivt. Om du har läst kritiken som framförts, (t.ex. här thefilmexperience.net/blog/2014/7/30/why-im-not-seeing-lucy.html) men inte håller med så kan du säga det på ett bättre sätt.

Jessica Jones (2015-)

[Jens]
10/28/14, 8:30 PM